کارشناسی بدنه خودرو چیست؟ آموزش کارشناسی رنگ اتومبیل چیست ؟
آموزش کارشناسی رنگ خودرو

کارشناسی بدنه خودرو چیست؟ آموزش کارشناسی رنگ اتومبیل چیست ؟

کارشناسی بدنه خودرو چیست؟ آموزش کارشناسی رنگ اتومبیل چیست ؟

آموزش کارشناسی رنگ اتومبیل
آموزش کارشناسی رنگ اتومبیل

فرض کنیم در موقعیتی قرار گرفتید که نه به یک کارشناس خبره دسترسی دارید که برای شما فرآیند کارشناسی رنگ خودرو را انجام دهد نه دستگاه ضخامت سنج رنگ دیجیتال دارید که بتوانید با آن ضخامت رنگ نقاط مختلف بدنه خودرو را بررسی کنید.در این زمان تنها سوالی که به ذهن تمام افراد میرسد این است که چطور متوجه رنگ شدگی خودرو با چشم شویم؟

تشخیص رنگ شدگی بدون دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال

از آنجایی که رنگ شدگی هر قسمت از بدنه، در قیمت نهایی خودرو تاثیر فرآوانی دارد پس این نکته اهمیت دارد که خودمان تکنیک هایی را در مورد رنگ شدگی قطعات بدنه حتی با ضریب خطا و ریسکها موجود بدانیم، البته و صد البته فقط در صورتی که به کارشناسی خبره در زمینه تشخیص رنگ شدگی دسترسی نداشته باشیم. این تاکید اندر فی تاکید ما به این دلیل است که به قطع کارشناسی رنگ خودرو تلفیقی از هنر و تجربه است و به قولی دگیر به یک این کاره نیاز دارد. در هر صورت ما در این مقاله میخواهیم چند تکنیک ساده و کاربردی را جهت تشخیص رنگ شدگی به شما آموزش دهیم، با ما باشید.

تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی انعکاس نور

به انعکاس نور در زوایای مختلف دقت کنید هر گونه پستی بلندی و مواج بودن بدنه نشانه خوبی نیست و به احتمال قوی آن نقطه رنگ شدگی دارد.

در این تصویر انعکاس نور روی بدنه با زاویه 160 درجه گواه این است که این خودرو کاملا بدنه شفاف و بدون موجی دارد و در سلامت کامل است

ولی به گلگیر عقب این خودرو توجه کنید، کاملا موج و انعکاس نور بصورت شکسته شده در آن مشهود است و به قطع میتوان گفت خودرو رنگ شدگی یا صافکاری داشته است

به زیر باک این خودرو دقت کنید و هم چنین دور اطراف آن، متوجه کدری و موج گرفتی زیر باک باشید این خودرو در قسمت گلگیر عقب مسلما رنگ شدگی دارد

تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی بافت رنگ خودرو

 

خط و خطوط ایجاد شده روی بدنه بر اثر سمباده کاری قبل از فرآیند رنگ آمیزی است.به این نکته دقت کنید که اگر چنین نشانه ای را مشاهده کردید مطمئن باشید خودرو در آن قسمت رنگ آمیزی داشته است.

در این تصویر کاملا خط و خش های مربوط به کاغذ سمباده مشخص است و بیانگر رنگ شدگی این قسمت از بدنه خودرو است

زبری بعضی از قسمت های بدنه بیانگر تفاوت بافت رنگ در آن نقطه با نقاط دیگر است. به این نکته توجه کنید که برای اینکار کافیست دست خود را روی نقطه مشکوک بکشید. کدر بودن رنگ نیز بیانگر تغییر بافت رنگ در آن نقطه است که مسلما بخاطر بتونه کاری و رنگ آمیزی غیر فابریک بود و تشخیص آن بسیار سادست.

کدری و زبری روی بدنه خودرو بیانگر رنگ شدگی خودرو است

کدر و زبر بودن درب این خودرو کاملا واضح است با کمی دقت و لمس این نقطه میتوان فهمید که خودرو در این قسمت رنگ شدگی دارد

تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی تفاوت رنگ اجزا بدنه باهم

بدور خودرو بچرخید، به قطعه ای از بدنه که شک دارید از زوایای مختلف نگاه بکنید اگر کمرنگی و پررنگی وجود داشت خودرو صد درصد رنگ شدگی دارد.

در تصویر سمت چپ تفاوت رنگ در با سایر نقاط آنچنان مشخص نیست ولی با نگاه از بالا روشن تر بودن درب خودرو کاملا واضح است

تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی پاشیدگی رنگ روی نقاط مختلف اتومبیل

بعضی وقتها میتوانید از اشتباه دیگران به نفع خود استفاده کنید. معمولا در هنگام رنگ آمیزی این اتفاق رایج است که مقداری از رنگ روی نقاط مختلف بدنه به اشتباه و بخاطر کم دقتی نقاش پاشیده شود و اگر چنین نشانه ای وجود داشته باشد مخصوصا در لبه های بدنه مطمئن باشید آن قسمت از بدنه رنگ شدگی دارد

در این تصویر پاشیدگی رنگ روی قسمتی از کابل برق خودرو کاملا مشخص است

پاشیدگی رنگ روی قسمتی از زه بالایی درب خودرو نشانه ای جز رنگ شدگی مجدد در خودرو نیست

یکی از ابزارهای کوچک ( و گاهی نسبتا کوچک ) و البته دوست‌داشتنی برای خریداران و منفور برای دلالان خودرو، دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال و یا به تعبیری دیگر، ضخامت‌سنج دیجیتال رنگ است. این وسیله کاربردی همواره یکی از ابزارهای همیشگی یک کارشناس خودرو بوده و مسلح بودن به آن می‌تواند باعث افشاگری مستدل و با مدرک داستان‌پردازی‌های خیالی دلالان محترم در باب سلامت بدنه یک ماشین شود. دستگاه‌های تشخیص رنگ دیجیتال، عمدتا قابلیت اندازه‌گیری و نمایش ضخامت لایه‌های رنگ بدنه را تا دقتی بر حسب یک هزارم میلیمتر (میکرون) داشته و از این نظر، دقیق‌ترین و قابل اطمینان‌ترین ابزار کارشناسی رنگ بدنه خودرو هستند. اساس کار این نوع دستگاه‌ها بر مبنای استفاده از امواج الکترومغناطیس و یا آلتراسونیک (فراصوت) بوده و طول موج رفت و برگشتی این امواج می‌تواند رنج ضخامت و کیفیت رنگ بدنه را در نواحی مختلف و مشکوک به طور دقیق تعیین‌ کنند.

برگرفته از سایت otex 

دوستانی که قصد خرید دستگاه تستر دیجیتال رنگ دارند میتوانند از نمونه های این دستگاه در لینک زیر استفاده کنن :

 انواع دستگاه تشخیص رنگ 

نظرات (4)

خوب بود

بسیار عالی

ممنونم از مقاله بسیار خوبتون که در راه کارشناسی خودرو بسیار بسیار به ما کمک کرد. مچکرم از شما