آمپرمتر چیست ؟
آمپرسنج دیجیتال

آمپرمتر چیست ؟

آمپرمتر چیست ؟

تاریخچه ساخت آمپرمتر

در سال 1820 هانس کریستین اورستد رابطه ای بین جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی کشف کرد. او در این آزمایش، قطب نما را کنار سیم جریان‌دار گذاشت و تغییرات جریان را ثبت کرد.

گالوانومتر Galvanometer یک تبدیل‌گر آنالوگ الکترومکانیکی‌ست . عقربه این دستگاه در واکنش به جریان الکتریکی در سیم‌پیچی که در میدان مغناطیسی قرار دارد، حرکت می‌کند. گالوانومتر نخستین ابزاری بود که برای تشخیص و اندازه‌گیری جریان الکتریکی به‌کار رفت.لوییجی گالوانی دانشمند ایتالیایی سازنده این دستگاه، با بالا بردن دقت و حساسیت گالوانومتر  از این دستگاه برای تشخیص سیگنال های زیردریایی و کشف فعالیت‌های الکتریکی قلب و مغز استفاده کرد.

رئوسکوپ ابزار دیگریست که چالز ویتسون در سال1840 ساخت. این ابزار بعدها با برخی تغییرات به شکل رئوستا برای تنظیم جریان الکتریکی معرفی شد.[۳]

از ابزار های سنجش شدت جریان الکتریکی در تاریخ می‌توان به‌ترتیب، آمپرسنج سیم‌پیچ‌دار، آهنربایی، الکترودینامیکی، آمپرسنج سیم داغ، آمپرمتر دیجیتال و پیکومتریک، برای سنجش جریان‌های کم، را برشمرد.

آمپرمتر دیجیتال

در  ساخت این نوع آمپرمتر ها که می توان گفت امروزی ترین نوع از آمپر سنج ها می باشند از یک میکروکنترلر و تجهیزات جانبی الکترونیکی جهت اندازه گیری شدت جریان در انواع کلمپی یا انبری و ساده استفاده می شود این آمپرمترها دارای یک صفحه نمایش LCD با قسمت بندی های مختلف، تبدیل واحد به کمک برنامه موجود در میکرو کنترلر و سایر امکانات هستند.

آمپرمتر های کلمپی از لحاظ شکل ظاهری نسبتا متفاوت هستند اما از نظر کاربرد بسیار ساده اند و در استفاده از آنها نیازی به قطع کردن جریان مدار نمی باشد زیرا این آمپر متر ها از خاصیت الکترومغناطیسی استفاده می کنند و به صورت القایی جریان مدار را اندازه گیری می گیرند.

fluke-319
fluke-319