ضخامت سنج رنگ
ضخامت سنج رنگ

ضخامت سنج رنگ

ضخامت سنج رنگ

ضخامت سنج رنگ وسیله ‌ای است که برای اندازه‌ گیری ضخامت سطوح به کار می ‌رود. اگر سطوح فلزی، آهنی و یا پلاستیکی باشند به وسیله انواع مختلف این وسیله می ‌توان ضخامت رنگ و پوشش را اندازه ‌گیری کرد. این دستگاه در سه نوع موجود است که در این مطلب می‌ توانید با آن‌ ها آشنا شوید.

ضخامت سنج چیست ؟

ضخامت سنج دستگاهی است که آن را به منظور مشخص کردن ضخامت پوشش مورد استفاده قرار می‌دهند. با کمک این وسیله می ‌توان بدون آسیب‌ رساندن به جسم از پوشش آن اطلاعات کاملی به دست آورد. در خودرو می ‌توان از این دستگاه بسیار استفاده کرد. این وسیله را می‌ توان برای سطوحی با جنس مختلف اعم از آهنی ، فلزی و پلاستیکی به کار برد.

آشنایی با ضخامت سنج رنگ

ضخامت سنج قادر است میزان ضخامت پوششی سطوحی با جنس‌ های مختلف را اندازه‌ گیری کند. در بعضی مواقع تنها سطح اجسام در دسترس ماست و می ‌خواهیم ضخامت رنگ و یا پوشش آن ‌ها را اندازه بگیریم. به همین دلیل باید دنبال وسیله ‌ای باشیم که بدون آسیب رساندن و تخریب جسم بتواند این میزان را برای ما اندازه ‌گیری کند.

این وسیله در ابعاد، دامنه اندازه‌ گیری، وزن و دقت‌ های مختلفی تولید می‌ شود. هنگام خرید این دستگاه باید به تمام این مشخصات توجه کنید.
اگر بخواهیم پوشش و رنگ را بر اساس نوع جنس اندازه‌ گیری کنیم سه روش برای این کار وجود دارد:

• روش الکترومغناطیس F

• روش التراسونیک UT

• روش گردابی NF

مدل های الکترومغناطیسی

این مدل یکی از سه نوع موجود در بازار است. ‌نام دیگر این مدل ضخامت‌ سنج خودرو است. از این وسیله در تعیین و اندازه‌گیری ضخامت سطوح آهنی استفاده می ‌شود. در این مدل ‌ها به منظور حذف فشار دست کاربر، یک پروب تعبیه شده که فشار ثابتی دارد. به همین دلیل درصد خطا کم می‌شود.

دستگاه دارای یک صفحه نمایش است و هنگامی که آن را روی سطوح آهنی قرار می ‌دهیم، تمام اطلاعات مربوط به پوشش و سطح روی نمایشگر نقش می ‌بندد. همچنین امکان ثبت و ذخیره اطلاعات نیز در این دستگاه وجود دارد.

ضخامت سنج رنگ و پوشش یک نمایشگر دیجیتالی دارد که می ‌تواند ضخامت رنگ روی بدنه خود را نمایش دهد. این عدد بر حسب میکرون و یا هزارم میلیمتر و اینچ مشخص می‌شود. به کمک این وسیله می ‌توان جنس بدنه خودرو را نیز تشخیص داد. در بعضی از مدل‌ های این وسیله امکان چرخش 180 درجه‌ای صفحه ‌نمایش وجود دارد. به همین دلیل قرائت اعداد به سادگی امکان ‌پذیر می ‌شود.

مدل های گردابی ET

ممکن است سطح مورد نظر از جنس آهن نباشد و فاقد خاصیت مغناطیسی باشد. اما شاید مثل آلومینیوم فلزی و رسانا باشد. ضخامت سنج‌ هایی که به روش گردابی کار می‌کنند برای اندازه ‌گیری ضخامت چنین سطوحی مناسب هستند.

وقتی دستگاه به سطح موردنظر نزدیک می‌شود یک میدان مغناطیسی روی سطح فلز ایجاد می‌شود. سیستم گردابی دستگاه نیز یک میدان متقابل ایجاد می کند که دستگاه قادر است بازتاب آن را اندازه‌ گیری کند. به این شکل بدون وارد شدن آسیب به فلز رسانا، می‌ توان به اطلاعات کاملی از پوشش و سطح آن دست پیدا کرد.

در لیست زیر انواع ضخامت سنج صنعتی رنگ و خودرو در مدل های حرفه ای و ساده در نوع شانه ای و عقربه ای قرار دارد که بر حسب امکانات مورد نیاز و بودجه مورد نظر می توانید بهترین گزینه خرید را انتخاب کنید.

مدل های گردابی