نحوه تست چسبندگی یا همان کراس کات
کراس کات ؛ خراش انداز

نحوه تست چسبندگی یا همان کراس کات

نحوه تست چسبندگی یا همان کراس کات

جهت بررسی چسبندگی رنگ به سطح مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد که متداول ترین آنها روش تست با چاقو (Knife Test)، تست چسب نواری (Tape Test) و Pull-Off Test می باشند. در این مقاله روش تست چسب نواری که یکی از رایج ترین تستهای چسبندگی می باشد مطابق با استاندارد ASTM D 3359-09 شرح داده می شود. (در قسمت اول اين مقاله روش تست A يا X-Cut بررسي مي گردد.)در این روش بوسیله اعمال و جدا نمودن چسب نواری (حساس به فشار) بر روی بریدگی یا چاک ایجاد شده بر سطح فیلم، چسبندگی فیلمهای پوشش رنگ بر سطح فلز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

نكته: براي اندازه گيري چسبندگي رنگ به سطوح نرم (غير فلزي همچون چوب و پلاستيك) به استاندارد ISO 2409 رجوع نماييد.

برای انجام این تست دو متد يا روش A و B وجود دارد. روش تست A بیشتر جهت سایتهای کاری (job sites) و روش تست B  بیشتر مناسب آزمایشگاه ها می باشد. همچنین از روش تست B برای فیلم های با ضخامت های بالای 5 mils یا 125 µm استفاده نمی شود.

خراش انداز ، تست چسبندگی رنگ
خراش انداز ، تست چسبندگی رنگ

روش تست A (X-Cut):

در این روش یک بریدگی به شكل X در فیلم روی سطح فلز ایجاد می گردد و سپس چسب نواری حساس به فشار را بر روی بریدگی اعمال و سپس از روی آن برمی دارند. چسبندگی بصورت کیفی از مقیاس 0 تا 5 مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 روش تست B (Cross-Cut):

یک مدل شبکه ای با 6 یا 11 شکاف در هر جهت روی فیلم ایجاد شده و چسب نواری بر روی شبکه اعمال و سپس از روی آن برداشته می شود و چسبندگی بر اساس مقایسه همراه با شرح و تفسیر ارزیابی می گردد

تجهيزات مورد نیاز جهت روش تست A:

  1. ابزار برش : تیغ تیز، چاقوی جراحی، چاقو و یا هر وسیله برنده. باید توجه داشت که لبه های تیغ حتما شرایط خوب ومناسبی داشته باشد.
  2. خط کش برش : خط کش فولادی (یا از جنس فلز سخت) با لبه های صاف برای اطمینان از برش صاف و مستقیم
  3. چسب نواری نيمه شفاف با پهنای یک اینچ يا 25 ميليمتر،

توجه : چسب نواری متداول جهت این کار بنام پرماسل 99 (Permacel 99) می باشد که در بازار نیز با همین نام     موجود است.

4.پاک کن : می توان از پاک کنی که در انتهای مداد وجود دارد استفاده نمود.

تست چسبندگی رنگ و پوشش
تست چسبندگی رنگ و پوشش

 5.روشنایی : یک منبع نور برای حصول اطمینان از اینکه برشهای ایجاد شده بر روی فیلم تا به سطح فلزکشیده شده  باشد، مورد نیاز خواهد بود.

 

 

جهت مشاوره در زمینه خرید میتوانی در ساعات اداری با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید :

021-77130688

021-77228679

09122710269