پراب آلتراسونیک

پراب آلتراسونیک

پراب آلتراسونیک

تمام پراب هایی که در آزمون های غیر مخرب به کار می روند بر اساس اثر پیزو الکتریکی کار می‌کنند. کریستال موجود در آن توسط یک پالس الکتریکی کوتاه مدت به نوسان در می‌آید. این کریستال با فرکانس طبیعی خود، که به جنس ماده کریستالی و شکل هندسی آن بستگی دارد، نوسان می‌کند.
دامنه نوسان کریستال به تدریج کاهش می‌یابد، اما در مواردی که از یک کاوشگر به عنوان فرستنده و هم گیرنده استفاده می‌شود، مناسب تر است که هر چه سریعتر دامنه نوسان کریستال در مدت زمان کوتاه تر ی از بین رود  مبدل (تراتسدیوسر) آماده دریافت موج بازتاب شود، یعنی به عنوان گیرنده موج صوتی عمل کند. در عین حال شدت تضعیف نباید بیش از اندازه باشد، زیرا که هر چقدر شدت تضعیف بیشتر باشد از حساسیت پراب کاسته می‌شود.البته توان و قدرت تفکیک به جنس پراب هم بستگی دارد. تولید کنندگان پراب های التراسونیک سعی دارند بین این دو عامل مغایر با یکدیگر به سازش مناسبی برسند.

 

انواع پراب های التراسونیک

پراب های تک کریستال عمودی یا نرمال (Normal Probe)


پراب نرمال طوری ساخته شده است که امواج را به طور عمود بر سطح قطعه مورد آزمایش به رون قطعه می‌فرستد و نا آن نیز به دلیل ارسال موج در امتداد عمود برسطح به داخل قطعه ناشی می‌شود.
پراب های نرمال در صنعت کشورمان به منظور بازرسی قطعات ضخیم و ورق های نورد شده به منظور یافتن عیوب و نواقص در قطعه کاربرد دارد.
شرکت پترو پژوهش خاورمیانه(سهامی خاص) با همکاری کالا ان دی تی  به منظور تامین نیاز مشتریان پراب های نرمال با فرکانس 2 و 4 مگاهرتز و قطر کریستال 10 و 20 میلیمتر را فراهم کرده است.

 

همچنین پراب های فرکانس پایین با قطر 20 میلیمتر برای عیب یابی مواد خاص با فرکانس 2/0 مگاهرتز و قطر 20 میلیمتر برای ارائه به مشتریان موجود است

پراب های زاویه دار (Angle Probe)

پراپ زاویه ای
پراپ زاویه ای

در این پراب ها زاویه تابش موج صوتی تحت زاویه ای غیر از 90 درجه با امتداد عمود بر سطح قطعه کار دارد. مزیت این پراب ها برای بازرسی جوش کاری از جهات مختلف می‌باشد.
شرکت پترو پژوهش خاورمیانه پراب های زاویه دار در زاویه های مرسوم در ایران 45 – 60 – 70 درجه در فرکانس های 2 و 4 مگاهرتز با بازدهی و کیفیت بالا عرضه می‌کند، کریستال پراب ها با سایز 9×8 می‌باشد.

پراب دوکریستاله (Double Crystal Probe or Dual Probe)

پراب دو کریستاله از دو مبدل جدا از هم (از لحاظ الکتریکی و صوتی) تشکیل شده است. دیواره یا لایه ای به عنوان مانع بین دو کریستال مبدل برای جلوگیری از تداخل امواج
حاصل از آنها قرار داده شده است. در این پراب یک کریستال به عنوان فرستنده عمل می‌کند، کریستال دیگر نقش گیرنده موج بازتاب و تبدیل آن به پالس الکتریکی را به عهده دارد.
شرکت پترو پژوهش خاورمیانه  پراب های دوکریستاله نرمال و زاویه ای را برای مشتریان گرامی مهیا کرده است.